Studiematerial i Helsinge gymnasium

Etiketter

UtbildningUngaStuderande

De studerande som omfattas av läropliktslagen som trädde i kraft den 1 augusti 2021, har rätt till avgiftsfria studier på andra stadiet. ‍Avgiftsfriheten innebär att läroböcker och annat studiematerial som är nödvändigt för att delta i undervisningen är gratis för de studerande som inleder sina studier på andra stadiet hösten 2021 eller senare. Dessa studerande har rätt att låna dator och studiematerial från gymnasiet då studierna inleds på hösten.

I specialkurser som är valfria kan det ingå en egen avgift, t.ex. för utbytesresor eller utrustning för alpin skidåkning. Läraren informerar om eventuella kostnader då du gör dina val.

Läs mer om den utvidgade läroplikten, avgiftsfriheten och skolresestöd.

Studerande som inte omfattas av den utvidgade läroplikten ansvarar själva för att skaffa läromedel och annat studiematerial som är nödvändigt för att delta i undervisningen, såsom pennor, häften och en bärbar dator. En egen bärbar dator är en nödvändighet i dagens gymnasiestudier, inte bara på grund av digitala läromedel eller digitala övningar och digitala kursprov, utan även för att studentproven är digitala och skrivs på din egen dator, som du bör vara van vid att använda när du inleder dina skrivningar. Du får mer information av studiehandledaren.

Keywords

Helsinge gymnasium