Språkstudier i Helsinge gymnasium

Etiketter

UtbildningUngaStuderande

Helsinge gymnasium strävar efter att erbjuda ett mångsidigt språkutbud, där språkundervisningen huvudsakligen sker inom normalt schema i gymnasiets egna utrymmen. Studieresor, utbyten med vänskolor och besök av internationella gäster är återkommande element i språkundervisningen.

Som A-språk i Helsinge gymnasium erbjuds engelska och finska. A-finska kan läsas antingen i en grupp med en högre nivå för dem som läser modersmålsinriktad finska (mofi), eller i en grupp med lägre nivå för dem som inte har finska som hemspråk (nyfi eller trafi). Ifall du har läst B-finska i grundskolan finns det möjlighet att i gymnasiet avlägga distansstudier via gymnasienätverket GNet eller kvällsstudier vid Tölö vuxengymnasium.

Som kort främmande språk kan du i Helsinge gymnasium läsa franska, tyska, spanska eller kinesiska. Dessa studier delas in i B2 (för studerande som inlett sina studier under åk 7-9) och B3 (nybörjarnivå).

B2-språk B3-språk
Franska ja ja
Tyska ja ja
Spanska - ja
Kinesiska - ja

Det finns även möjlighet att räkna till godo språkstudier t.ex. utomlands eller vid institut i dina gymnasiestudier. Mer information om detta får du av studiehandledaren.

Helsinge gymnasium