Opiskelijaruokailu ja ruokalistat

Asiasanat

KoulutusOpiskelijat

Lukioissa ja Variassa tarjotaan opiskelijalle maksuton ateria. Opiskelijaruokailun tavoitteena on tarjota ravitsemussuositusten mukaista, täysipainoista ja maistuvaa ruokaa.

Ruokalistoissa huomioidaan sesongin mukaiset raaka-aineet sekä kansalliset juhlapäivät. Päivittäin tarjolla on vapaasti valittavissa seka- ja lakto-ovo-vegetarinen ruokavaihtoehto.

Lounas sisältää:

•  pääruoan lisäkkeineen,
  •  salaatin tai raasteen ja salaatinkastikkeet,
  •  näkkileivän tai pehmeä leivän ja levitteen,
  •  maidon, piimän tai veden.

Keitto- ja puuroaterialla on tarjolla pehmeää leipää, leikkelettä, tuorepala ja hedelmä. Puuroaterialla tarjotaan lisäksi marjakeittoa.

Erityisruokavalio

Laktoositonta maitojuomaa on tarjolla sitä tarvitseville, mutta sen saaminen edellyttää kuitenkin erityisruokavalioilmoituksen täyttämisen. Erityisruokavalion tarpeesta tai ruokavaliota muista syistä rajoitettaessa, täysi-ikäisen opiskelijan tai opiskelijan huoltajan tulee toimittaa terveydenhoitajalle ilmoitus erityisruokavaliolomakkeella. Terveydenhoitaja ilmoittaa erityisruokavaliosta keittiölle. Lomakkeen ohjeistuksen mukaisesti vaaditaan lääkärintodistus. Lääkärintodistus tulee päivittää vuosittain, jotta voidaan varmistua erityisruokavalion oikeellisuudesta.

Lomakkeen ja toimintaohjeen erityisruokavalion ilmoittamiseen saa tarvittaessa myös oppilaitoksesta. Huom. Variassa ei ole käytössä oppilastietoilmoitusta vaan Variassa opiskelijat ilmoittavat vakaumukseen, eettisyyteen ja vegaaniseen ruokavalioon liittyvät asiat Ilmoitus erityisruokavalioista kouluissa ja oppilaitoksissa -lomakkeen kohdassa: muuta huomioitavaa.

Ilmoitus erityisruokavaliosta, Kouluissa ja oppilaitoksissa (523098)(pdf, 150.5 KB) Ilmoita erityisruokavaliosta tämän ohjeen liitteenä olevalla lomakkeella. Lomake palautetaan omaan kouluun / oppilaitokseen.

Ruokailun ympäristövastuu ja osallisuus

Oppilaitosten ruokalinjastoista löytyy Hiilidiili-merkki. Merkki kertoo pääruuan virtaviivaistetusta hiilijalanjäljestä, joka on 30 % keskivertaista ruoka-annosta pienempi. Merkin tarkoitus on herättää ajatuksia ruokailun ympäristövaikutuksista sekä ohjata ruokavalintaa maapallolle kevyempään suuntan.

Ruokailun osallisuuden palvelupakettien tarkoituksena on tutustuttaa nuoria ruokiin ja ruokapalveluiden toimintaan. Oppilaitokset voivat valita ja tilata itselleen lukuvuoden aikana yhden seuraavista palvelupaketeista, joita ateriapalvelutuottaja järjestää:

Avainsanat

RuokailuToinen asteLukiotVariaAmmattikoulut